سه عامل خطر برای کاهش عملکرد کلیه ها در افراد مبتلا به دیابت

21 نوامبر 2016- محققان کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی می‌گویند: در بیماران مبتلا به دیابت که از آسیب حاد کلیوی(AKI) رنج می‌برند، پروتئینوری و قندخون کنترل نشده، سبب کاهش شدید تعداد سالهای عملکرد سالم کلیوی آنها، قبل از نیاز به دیالیز، می شود.

محققان UC، 3679 فردمبتلا به دیابت نوع 2 را به مدت یک دوره‌ ی 10 ساله مورد مطالعه قرار دادند. دکتر Thakarاستاد و مدیر بخش نفرولوژی UCدر برنامه ی مراقبت از کلیه‌ها می گوید: بر اساس 3 عامل خطر: آسیب حاد کلیوی، پروتئینوری و کنترل ضعیف قندخون، بیماران را در سه گروه تقسیم بندی نمودیم، گروهی از بیماران که واجد هر سه ی این عوامل خطر بودند، بعنوان گروه در معرض"خطر شدید" را با گروهی از بیماران که فاقد این سه عامل خطر بودند به عنوان گروه کنترل مقایسه نمودیم. دو گروه دیگر که تنها یک یا دو عامل خطر فوق را تجربه کرده بودند، بعنوان گروه در معرض "خطر متوسط" را با گروه کنترل مقایسه کردیم.

 دکتر Thakarمی‌گوید: عوامل خطر در مقالات علمی برای بیماریهای کلیوی در افراد دیابتی  بخوبی مشخص شده‌اند یکی از آنها کنترل ضعیف قندخون است، چنانچه قند خون فرد مبتلا به دیابت بخوبی تحت کنترل نباشد، بیماری کلیوی با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند یا اگر پروتئین از ادرار فرد مبتلا به دیابت دفع شود (پروتئینوری) به عنوان یک عامل خطر مستقل می‌توان بیماری کلیوی را در بیمار پیش بینی نمود.

به طور معمول، عملکرد کلیوی یک فرد 50 ساله‌ی مبتلا به دیابت نوع 2 که هیچ یک از این سه عامل خطر را ندارد، در حدود 60 درصد است و به احتمال زیاد عملکرد کلیوی این بیمار به میزان حدود 1.9تا 2درصد در سال کاهش می‌یابد. این بدان معناست که کلیه های این فرد 25 تا 30 سال قبل از نارسایی کلیوی و نیاز به دیالیز، دارای فعالیت نرمالی خواهند بود، یعنی تا سن 80 سالگی فرد بدون نیاز به دیالیز می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

دکتر Thakarمی‌گوید: اما اگر همین فرد 3 عامل خطر ذکر شده را تجربه کند، کاهش عملکرد کلیه‌های او به میزان 5 درصد در سال می‌رسد که در این صورت فرد در طی 12 سال یعنی در سن 62 سالگی نیاز به دیالیزخواهد داشت. برای بیمارانی که دو عامل خطر از 3 عامل ذکر شده را تجربه می کنند و در معرض خطر متوسطی برای کاهش عملکرد کلیوی قرار دارند، سرعت کاهش و از دست دادن فعالیت کلیه‌ها کمتر است.

 دکتر Thakarمی گوید: این اطلاعات برای بیماران و پزشکان معالج آنها بسیار مهم هستند زیرا در طی 18 تا 20 سال فرد مجبور به دیالیز می‌شود. این مطالعه اولین مطالعه در این زمینه است که ارتباط بین این عوامل خطر مرسوم را با پیشرفت بیماری کلیوی بررسی نموده است. نتایج این تحقیق  در یک سخنرانی و پوستر در هفته ی‌ کلیه در نشست انجمن نفرولوژی آمریکا ارائه شد(19 نوامبر).

دکتر Thakarمی‌گوید: 29 میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند و یک نفر از هر سه فرد مبتلا به دیابت به بیماری کلیوی مبتلا می باشد، بیماران مبتلا به دیابت و بیماری مزمن کلیوی از آسیب پذیرترین افراد برای آسیب حاد کلیوی(AKI) هنگام بستری در بیمارستان هستند.

 پزشکان باید به عوامل خطر بیماران مبتلا به دیابت برای بیماریهای کلیوی توجه ویژه‌ای معطوف دارند و استراتژیهای شخصی برای نظارت و درمان آنها طراحی کنند. ما باید به بیمارانی که دارای این عوامل خطر هستند برای جلوگیری از پیشرفت بیماری کلیوی کمک کنیم و راههایی برای نظارت و همچنین درمانهای هدفمند برای این سه گروه مختلف از بیماران بیابیم تا روند کاهش عملکرد کلیوی آنها را تغییر دهیم.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161121111143.htm